2021-11-17 07:00Pressmeddelande

Nu får alla skolplattformar enkel åtkomst till NE

NE lanserar ett öppet API som ger Sveriges skolor enklare och mer flexibel tillgång till sina digitala läromedel, oavsett vilken plattform de använder.

API:et möjliggör enkel överföring av elevdata och autentisering av användare så att elever kan röra sig sömlöst mellan sin plattform och sina läromedel. Elevuppgifter underhålls automatiskt och elever som är inloggade på en plattform kommer rakt in i sina tjänster på NE.

Enkel tillgång för alla

NE har sedan tidigare integration mot marknadens ledande plattformar Google Classroom och Microsoft Teams genom branschsamarbetet Skolsynk som i dag har fler än hundra aktiva synkar med skolhuvudmän. Nu kan lokala plattformsleverantörer utveckla och erbjuda samma enkla tillgång.

– Allt fler skolor använder allt fler olika plattformar för planering, samverkan och åtkomst till läromedel. Nu ger vi alla plattformsutvecklare tillgång till NE:s gränssnitt så att även lokala plattformar kan skapa enkel tillgång för sina skolkunder, säger Fredrik Bengtsson, VD på NE Sverige.

Etablerad standard

NE:s API bygger på etablerad standard. Det går snabbt att utveckla kopplingar, det är kostnadsfritt för både plattformsleverantörer och skolor att använda och det är GDPR-säkrat. Elevdata synkas genom SS12000:2018-standard (EGIL/Skolsynk) eller genom den version av SS12000:2020 som Skolverket rekommenderar i framtiden. SSO-autentisering (single sign-on) sker genom OAuth2 och SAML. Mer information och dokumentation för att skapa teknisk integration mot NE finns på NE.se

NE har varit ett stöd i skolan i 30 år. I dag är NE ett ledande digitalt kunskapsföretag som arbetar för alla elevers rätt till likvärdig undervisning och individanpassat lärande. En miljon lärare och elever över hela Sverige använder NE:s läromedel och kunskapstjänster för att både lära ut och ta till sig kunskap på det sätt som passar just dem.

Fredrik Bengtsson
VD och presskontakt