NE Nationalencyklopedin, Sveriges mest ansedda kunskapsföretag, och den Malmöbaserade reklambyrån Bästa Kompisar bjuder in landets skolor till ett digitalt äventyr under parollen ”Äventyret startar här”. Genom levande kunskapskällor och läromedel med inbyggd artificiell intelligens menar NE att man stärker relationen mellan lärare och elev och revolutionerar resultaten. Reklamfilm, DM, annonser och kampanjsajt har tagits fram av Malmöbyrån Bästa Kompisar.
– Både vi och NE står för mycket av det innovativa som förknippas med Malmö. NE för nyskapande inom kunskap och utbildning, och vi för innovativa och kreativa sätt att skapa kommunikation. Givetvis är vi stolta och ödmjuka inför uppdraget att ena NE och landets skolor i deras vision för framtidens utbildning, säger Ludvig Lindberg, creative director på Bästa Kompisar.
Även NE har sitt säte i Malmö och har i tre decennier haft en stark ställning i svenska hem, offentliga rum och skolor, lika mycket som kunskapsbank som källkritiskt verktyg. Digitala läromedel lanserades för några år sedan och blev ett starkt komplement till det digitala uppslagsverket. Nu vill NE med kampanjen ”Äventyret startar här” få fler skolledare och lärare att upptäcka hur en inspirerande digital skola och utbildning kan se ut. Och ledordet är AI.
– NE har inte bara hakat på AI-trenden. Vi har utvecklat en användarvänlig produkt där de digitala läromedlen integreras med NE:s uppslagsverk, ordböcker, utbildningsfilmer, interaktivt material, självrättande övningar och lektionsplanerade temapaket i samma plattform, säger Monica Linderoth, marknadschef på NE och fortsätter:
– När vi nu börjat integrera AI tränas och förbättras varje elevs färdigheter med individuellt genererade övningar samtidigt som läraren får bättre överblick och mer tid för eleverna.
Kampanjfilmen tar avstamp i en kunskapstörstande flickas nyfikenhet, en nyfikenhet som leder henne in på ett kunskapsäventyr. Äventyret tar henne från ett utbildningsväsen från förr, via hisnande ballongfärder till bl.a. en vikingaby, hela vägen fram till en modern och individanpassad skola.
Med inspelningsplatser som Katedralskolan i Lund, gamla badhuset Aq-va-kul, de upprustade lokstallarna i Kirseberg samt Fotevikens vikingaby och mediehubben Media Evolution City har Malmö fått visa upp sin historiska och visuella spännvidd.
– Malmöregionen erbjuder otroliga möjligheter när det kommer till inspelningsplatser. I spåren av Malmös skifte från industristad till kunskapsstad finns här allt – vi är en region med ett ben på båda sidor av historien. Vi är bortskämda med häftiga locations, säger Ludvig Lindberg.
Kampanjen lanserades den 20 augusti.
Om NE Nationalencyklopedin AB
NE är ett ledande digitalt utbildningsföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Österrike och Schweiz. NE utvecklar och erbjuder kunskapstjänster med höga krav på tillförlitlighet, tillgänglighet och användarupplevelse.
Bland kunderna finns majoriteten av Sveriges skolor och universitet samt bibliotek, såväl små som stora företag, public service, myndigheter och annan offentlig verksamhet. NE vänder sig också till den stora kunskapsintresserade allmänheten. Läs mer på: www.ne.se
Om Bästa Kompisar
Bästa Kompisar är en fullservicebyrå inom reklam och kommunikation. Med 18 anställda levereras strategi och produktion inom film, radio/musik, webb och print. Huvudkontor i Malmö sedan 2008.
NE är ett ledande digitalt kunskapsföretag. Vi utvecklar och erbjuder produkter och tjänster som möter morgondagens kunskapsbehov med höga krav på tillförlitlighet, tillgänglighet och användarupplevelse.